Varför PADI?

PADI bildades 1966 och är världens största dykorganisation och finns i över 180 olika länder. PADI står för Professional Association of Diving Instructors -Professionella Förbundet för Dykinstruktörer och är ett internationellt förbund som kontrollerar 70 % av världens sportdyknings utbildningar. De resterande 30% kontrolleras av andra förbund såsom NAUI, SSI, CMAS, BSAC, SAA, ITDA, ANDI, PSAI m.fl

Den största orsaken till PADI:s stora framgångar och varför de genom åren blivit världens största dykorganisation är i huvudsak den genomgående kvalitetsgarantin. Alla PADI utbildningar från nybörjare till instruktörsnivå har olika kurs standards och färdighetskrav som måste uppnås innan certifiering. PADI kontrollerar att alla PADI instruktörer kan sitt jobb, och att de förstår vikten av att undervisa på ett professionellt säkert sätt utan genvägar och att alla elever uppnår de färdighets krav som krävs för certifiering. De ser också till att alla instruktörer följer PADI:s internationella standards och säkerhetsregler som alla PADI Instruktörer är skyldiga att rätta sig efter. PADI skickar även ut fråge formulär till eleverna efter avslutad kurs där eleverna får tala om hur de upplevde kursen osv. Om en instruktör misstänks för att inte ha undervisat enligt kursplanen så sätts en utredning igång. Resultatet av utredningen kan leda till att den instruktör som inte undervisat enligt PADI standards blir avstängd och blir av med sin instruktörstitel. PADI försöker alltså se till att du som kund kan känna dig trygg och att du som väljer att gå en kurs med PADI vet vad du får.

En PADI kurs på Koh Tao i Thailand kommer därför att ha exakt samma innehåll, ha samma kvalité och vara lika säker som en PADI kurs i Sverige (eller någon annan stans i världen). Ända skillnaden är att det är varmare, roligare och billigare att göra sin dykutbildning i Thailand. Dessutom så har de flesta PADI instruktörerna som arbetar i Thailand dykning och dykutbildning som ett heltidsjobb vilket nästan ingen instruktör i Sverige har. Det säger nästan sig självt att den instruktör som har dykning som ett heltidsjobb snabbt får mer vana, erfarenhet och bättre vet hur han skall hantera olika problemsituationer som kan uppkomma än den person som kanske undervisar 3-4 dykkurser om året.

Flödes schema för PADI Dyk Kurser

Bilder från våra Dyk Kurser