Om Koh Tao

Koh Tao kallas ofta för "Neverland" landet där du aldrig blir vuxen och tiden står still, den magiska ön där drömmar blir verklighet och du kan höra sjöjungfrunas sång i vågskvalpet i solnedgången, precis som i J.M Barries saga om Peter Pan vilken säkerligen de flesta av oss fick uppläst för oss som godnatt saga många gånger som barn.

Koh Tao kallas även i folkmun för “Turtle Island”, sköldpaddsön, för att formen av ön sägs påminna om en havssköldpadda. Tao betyder även sköldpadda på just Thailändska. En gång i tiden fanns det även massor av sköldpaddor här, men idag är de tyvärr ganska sällsynta.

Koh Tao är en liten ö, ca 26 km2, varav endast en mindre del är bebodd. Ön ligger ungefär 70 km från fastlandet och användes mellan 1933 och 1947 som fängelse för politiska fångar från "Bowaradech upproret". Med sitt isolerade läge i mitten av thailändska golfen var det en perfekt rymnings säker plats att förvara fångar på, Thailands eget “Alcatraz”. Därav även som många människor nu för tiden kallar Koh Tao för  "The Rock".  Efter det att fängelset avvecklats flyttade bofasta från grannöarna till Koh Tao för att livnära sig på att fiska och skörda kokosnötter.

Koh Tao har även fått ett rykte för sin naturliga skönhet och sitt rika marina liv med korallrev, färg glada fiskar och vackra vita tropiska stränder. Idag är Koh Tao en välbesökt ö för många dykare, men även för de soldyrkare och vanliga "backpackers" som bara vill lata sig på stranden så är ön en perfekt plats.

Koh Tao har många vackra både stora och små vita stränder, kantade av kokospalmer och lummig grönska. En del stränder är svåra att nå landvägen och därmed endast tillgängliga med båt. Den största turiststranden är Sairee Beach på öns västra sida. Där ligger även nattklubbarna och barerna tätt och vill du ha lite hålligång så är det givetvis dit du ska. Mae Haad är hamnstaden dit alla turister anländer med båt eller färja från fastlandet eller från grannöarna. Det är också den bästa platsen på ön för dig som vill shoppa.
Förutom butiker finns även apotek, en hel del dykfirmor, matställen, internetcaféer, 7-Eleven, frisör och massageställen plus en hel del annat som du kan behöva. Chalok har under åren blivit populärt. Det har byggts fler anläggningar, butiker och restauranger men fortfarande inget överflöd. Det största utbudet finns fortfarande i Sairee och Mae Haad och det är dit de flesta åker för att ta del av restauranger och barer.

Varför lära sig dyka på Koh Tao?

Koh Tao är en bra plats att lära sig dyka på. Ön uptäcktes som dykdestinationredan  i slutet på 1980-talet. Dykfantaster från hela världen insåg snabbt öns lämplighet för dykare och dykutbildningar på alla nivåer.  Förutom att ön erbjuder de tveklöst bästa dykvattnen i den Thailändska Golfen, så är förhållandena även väldigt skonsamma. Vattnet är mellan 28- 30°C året runt och här finns inga starka strömmar. Sikten är oftast god, och de flesta dykplatserna runt om ön har ett lagom djup för att användas i utbildningssyfte. Dessutom ligger alla dykplatser nära och det finns inget behov av långa båtturer för att ta sig till de olika dykplatserna. På Koh Tao finns även sedan några år tillbaka ett mycket trevligt vrak, HTMS Sattakut ett Amerikanskt krigsfartyg från andra värdskriget. Vraket är nästan 50 meter långt, ligger på 30 meters djup och är hem till många olika sorters fiskar.

Koh Tao